Sunday, January 13

Beza RM100 dan RM99.



Dalam ayat terakhir surah Al Muzzammil, Allah telah memerintahkan kita agar 'meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik'.

Allah dengan sifat kesempurnaanNya, tidak perlukan sebarang pinjaman. Bahkan, Allahlah yang memberi kita semua nikmat dan rezeki. Allah juga yang menitipkan rasa ingin beramal dan terus menginfaqkan harta. Allah juga yang mengurniakan kita kudrat untuk beramal dengan niat niat baik kita.

Sebenarnya, disebalik istilah 'pinjaman yang baik' kepada Allah ini, datang satu tarbiyah Allah yang sangat lembut menyapa hati hati manusia. Di dalamnya ada saranan untuk menginfaqkan harta kita, walau tak seberapa, ke jalan Allah, dan itu hanyalah sebagai pinjaman. Bermakna, setiap apa yang Allah pinjam, Allah akan gantikan dengan benda yang baik bahkan lebih baik lagi.

Satu perumpamaan lembut dari Allah, bahawa Allah akan setia mencukupkan apa yang kita pinjamkan. :)

Mungkin kita kadang kadang rasa berat untuk menginfaqkan harta. Jauh sekali untuk berlapar dalam dakwah kita. Mengikat perut untuk menyumbangkan dana kepada program program yang kita uruskan. Sebabnya kita tak nampak ganjaran di depan mata. Tapi percayalah sahabat semua,

"Kalau kita ada RM100 dan kita infaqkan RM1 daripadanya. Apa yang kita ada?





Kita ada RM99 dan keberkatan hidup yang tidak ternilai.."

Moga beramal. ;)


No comments: