Sunday, June 16

Kiblat bertukar bulan Sya'ban.


Ada seorang rakan sekerja saya,seorang Kristian yang belajar perbandingan agama.
Satu hari,dia bertanya saya tentang soalan soalan berkenaan Islam.
Dan percayalah,
soalannya bukan biasa biasa.

"Kenapa orang bukan Islam xboleh masuk ke Mekah?"

"Apa pandangan Islam tentang Maryam?"

Berpeluh juga jawab.
Mujur,semua soalan itu berkaitan dengan buku buku yang sedang saya baca. Maha suci Allah!

Tapi ada satu soalan yang benar buat saya buntu.

"Kenapa kiblat umat Islam berpindah?".

Saya tiada jawapan.

Malam itu,untuk menebus kelemahan saya,saya rujuk buku buku dan pandangan alim tentang persoalan itu.

Sangat tertarik dengan pendapat Nouman Ali Khan.
katanya,

"Pertukaran kiblat bukan sekadar menguji ketaatan.

Ia satu lambang pemisah antara umat dahulu dengan kita,ummah pertengahan.

Dengan deklarasi Allah menyatakan kita ummah wasata,

pertukaran kiblat menandakan tukarnya signifikasi pengabdian dari agama terdahulu,

lantas Al Quran itu pelengkapnya. Sebagai satu piagam untuk ummah baru.

Ramadhan,
bukan bulan puasa. atau bulan terawih.

Ia bulan Al Quran."





Buck up. Ramadhan is approaching.


No comments: