Sunday, March 17

Akh itu meninggalkan nama.



Saya berumur 23 tahun.

Di umur saya sekarang, sedang saya mencuba untuk memperkemas langkah di jalan dakwah dan tarbiyah, saya juga dipertontonkan dengan insan insan seumur dengan saya yang gigih melakar sejarah.

Dalam usia 23 tahun, mampu menginfaqkan separuh dari gajinya untuk dakwah dan tarbiyah.

Dalam usia 23 tahun, mampu berulang alik dari Selangor ke utara hanya untuk berusrah sejam dua.

Dalam usia 23 tahun, mampu bersabar makan nasi kosong bersama air sejuk untuk menyimpan duit atas keperluan program dakwah kampusnya.

Di jalan dakwah dan tarbiyah ini, umur bukan satu aras tanda sekuat mana kita berkerja.

Tak semestinya kita lebih tua dan lama dalam tarbiyah, kita lebih kehadapan dan terbina. Juga, tidak semestinya kita baru dalam tarbiyah, kita punya limitasi dalam beramal dan terhad kudratnya.

Saya diberi peluang melihat buktinya, dari seorang akh yang sangat saya sanjungi.

Gigih berkerja, pemikiran yang kritis, berani dan tegas dalam berkeputusan.

Kini akh itu sudah tiada, diberi peluang untuk berehat setelah penat berkerja.

Akhi,
Bergembiralah di sana.

No comments: