Tuesday, January 22

Puisi bukan untuk lelaki.



Kata mereka,
"Puisi bukan permainan anak teruna.."

Bagiku, peribadi,
Berpuisi itu hak semua.
Aku lihat tulisan mampu membantu manusia beriman.

Bagaimana Sang pencipta
bersumpah demi pena
yang mengatur susunan aksara.


Dalam. Bermakna.

Mengalir maksud tanpa perlu bicara.


Aku juga hairan
betapa aksara yang sama kita guna
tersusun memberi hasil yang berbeda
zahir anyaman hati yang punya pena.


Biar aku ingatkan, andai kamu lupa. Ya?

Pejuang islam lalu hidup bersama syair dan puisi,
bait kata yang membakar kan mereka simpan rapi
buat memujuk iman yang kelelahan.
buat temani uzlahnya di malam hari.


Aku menulis hari ini
buat tatapan diriku dihari nanti.

Ya aku pelupa. Selalu alpa.
Apatah lagi jika soalnya melibatkan angka.

Nombor plat kereta? Nombor telefon bonda?

Semua itu terkadang aku lupa.
Konon jurutera.


Aku melarik tulisan, kala jiwa keresahan.
Aku lakar puisi, kala rasa hampir dengan Ilahi.


Andai bisa aku tunjukkan.
Bagaimana kubaca warna warni kehidupan,


Dengan hanya hitam putih tulisan.





Adwa'.
Baru balik kerja.



No comments: